جاري تحميل ... ملعبك | تابع اخر اخبار كرة القدم المحلية والعالمية على موقع ملعبك | Mal3abk

ملعبك دوت كوم - Mal3abk.com

ملعبك دوت كوم - Mal3abk.com
موقع ملعبك دوت كوم

احدث المقالات

Follow by Email

أخبار عاجلة

اخبار متنوعةالمنتخب الألمانىبلاك

الألمانى كما لم تراة من قبل



تخيل إن بالاك علي الرغم من البطولات الكتير اللي خسرها إلا إنه حقق 12 بطولة مع الأندية اللي لعب لها ، و ده رقم في كتير من اساطير اللعبة محققش العدد ده من البطولات .
الراجل ده في موسم واحد خسر 4 بطولات ، سنه 2002 كان علي بُعد ثلاثية تاريخية مع باير ليفركوزن ، متصدرين الدوري بفارق نقطتين ، طرف في نهائي كاس المانيا ، طرف في نهائي دوري أبطال اوروبا . ومع منتخب المانيا طرف في نهائي كاس العالم .
بالاك كان مقدم أداء مُبهر الموسم ده سجل خلالُه 25 هدف . ولكن....
ليفركوزن خسر صدارة الدوري (في اخر جولتين) لصالح دورتموند ، وبالاك يتصاب و يضطر إنه ياخد حقن و مسكنات للألام عشان يقدر يلعب نهائيين الكاس و الأبطال .
وللأسف ليفركوزن يخسر الكاس قدام شالكه ، ويخسر نهائي دوري الأبطال قدام ريال مدريد . بالنسبة بقي لكاس العالم ، بالاك عمل كاس عالم جباااار، أداء و قتالية في الملعب
لكنه غاب عن النهائي بسب الإيقاف (تراكم إنذارات) . عشان يشوف من دكه البدلاء مُنتخبه وهو بيخسر النهائي 2-0 من البرازيل .
بالاك ضاع منه موسم تاريخي ، خسر فيه 4 بطولات في 5 ماتشات .
بعد كده بالاك قرر يسيب باير ليفركوزن وينتقل لبايرن ميونخ ومن بعدها تشيلسي ،وخلال 8 سنين بالاك قدر يحقق بطولات كتير ما بين دوري ألماني و إنجليزي ، وكاس وسوبر ألماني ، وكاس اتحاد ودرع خيرية وكاس رابطة إنجليزي .

....لكن سنه 2008 كانت سنه مش عادية .. في 2008 بالاك خسر 4 بطولات تاني ، في موسم بردو كارثي .
بالاك خسر الدوري الإنجليزي مع تشيلسي لصالح مانشيستر يونايتد ، في منافسة لحد اخر جولة في الدوري ، وخسر نهائي كاس الرابطة قدام توتنهام ، وخسر نهائي دوري أبطال أوروبا قدام مانشيستر يونايتد ( بضربات الترجيح ) .
وأخيرا في بطولة كاس الأمم الاوروبية ، بالاك قدم مستوي عالي جدا في البطولة محدش يقدر ينساه ، قاد فيها المانشافت إلي نهائي اليورو ، لكن خسر قدام أسبانيا 1-0 .
سيء الحظ لتاني مرة في تاريخه يخسر 4 بطولات في موسم واحد ، وتضيع فرصة الفوز بدوري الأبطال او ببطولة قارية مع المُنتخب .

سوء الحظ استمر في ملاحقته ومنعه من المشاركه مع المانشافت في كاس العالم 2010 ، بسبب تدخل عنيف و مُتعمد من برينس بواتينج في نهائي FA Cup ، كانت فرصة جيدة لمحاولة الفوز و تحقيق الإنجاز اللي فشل فيه خلال 2002 ، 2006 .
لم يتم إستدعاء بالاك إلي المنتخب من بعد إصابته قبل كاس العالم 2010 ، وفي 2011 بالاك أعلن إعتزاله اللعب الدولي بعد خوضه مع المنتخب 98 مباراة دوليه ، وعرض عليه الإتحاد الألماني إستدعائه في مباراتين وديتين عشان يكمل 100 مباراة دوليه مع المُنتخب ، إلا إن بالاك رفض العرض وشاف إنه إستهانه و تقليل من حجمه ، و اتهم مدرب المُنتخب يواكيم لوف بعدم إحترامه .
و 2012 بالاك يقرر الإعتزال وهو في صفوف باير ليفركوزن .
بالاك أتقن جميع مراكز الوسط بلا إستثناء ، مُمرر ممتاز، مُسدد قوي، قاطع كرات رائع، جيد في تنفيذ الركلات الحرة ، ولاعب بشخصية قيادية كبيرة داخل الملعب، من أقواله... ( القائد في أرض الملعب هو شخص يستطيع قلب المباراة إلي الإتجاه الصحيح ، وليس من يذهب إلي زملائه بعد صافرة النهاية ليخبرهم أخطائهم فقط )

مايكل بالاك واحد من اساطير الكرة الألمانية في التاريخ ، و واحد من أمتع وأحسن اللاعيبه في التاريخ .... وكانت ليه كلمه شهيرة بعد الإعتزال ..
( أتمني ان تتذكروني كلاعب مُميز ، البطولات شيئ مُبالغ فيها)
هذا أحدث مقال.
رسالة أقدم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *